ФОТОМАНДРІВКА КАМ’ЯНСЬКИМ-ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКИМ І ЙОГО ОКОЛИЦЯМИ. 1936

 

Микола Якимович Заїка (13.11.1956-13.10.2013), художник, графік, член Національної спілки художників України. Верхнє фото.

 

Газета “Дзержинець” 21 липня 1951 рік.
Талановитий художник-графік, режисер, аніматор Володимир Васильович Дев`ятнін (08.01.1891 – 14.09.1964) народився у Вільнюсі в сім’ї есперантиста Василя Миколайовича Дев’ятніна, що походив з дворянського роду. Oкрім сотень написаних ним картин, створив “Гоголівську сюіту”, яка сладалася з 50 картин в основному на козацьку тематику за творами Миколи Гоголя, якого в газеті “Дзержинець” за 26 липня 1951 року, відповідно до московітської імперської традиції, названо російським письменником. В.В.Дев`ятнін був одним з піонерів української анімації. Був аніматором і сценаристом анімаційних просвітницьких фільмів: “Десять” (Десять років) (1927), “Українізація” (1927), “Казка про Білку-хазяєчку та Мишу-лиходієчку” (1928), “Сам собі Робінзон” (1929, сценарист), “1905 рік у сатирі та карикатурі” (1930). Публікував статті та ілюстрації в журналі “Кіно”. Після Другої світової війни працював художником-декоратором в Дніпродзержинському драматичному театрі, після переїзду театру в Кривий Ріг – в газеті “Дзержинець” – коректором, а в останні роки життя – художником ДМЗ (його майстерня знаходилася в Палаці культури ДМЗ). Художні роботи В.В.Дев’ятніна зберігаються в Дніпропетровському художньому музеї.

 

 

Картина “Чорноморський пейзаж” художника Адольфа Медвецького, написана ним у Німеччині далекого 1942 року прибула до Дніпродзержинська! Посилка, упакована з суто німецькою ретельністю професором Дітріхом Бантелем, сама собою представляла твір поштового мистецтва. Але, зрозуміло, головне у посилці складає її вміст. Картина “Чорноморський пейзаж” є копією з репродукції або листівки. Але її цінність є скоріше історичною, ніж художньою. Збережене в німецькій родині міста Оберкохен з часів Другої світової війни полотно з доброї волі її власниці передано до Дніпродзержинська, на батьківщину художника Адольфа Денисовича Медвецького. Про цю картину можна розповідати не тільки як про витвір мистецтва (нехай це “лише” хороша копія), але як про свідчення дивовижної долі художника. Вдова живописця Марія Іванівна Медвецька була надзвичайно зворушена таким виявом уваги. Її чоловіком було написано в Німеччині багато десятків робіт. Він робив з них фотокопії та склав альбом “оберкохенського періоду” своєї творчості. Але цей альбом був відібраний у художника радянським офіцером під час повернення Медвецьких на батьківщину 1945 року. Дуже вже сподобався! Але через більш ніж 60 років картина Майстра благополучно перетнула кордони і осіла в його рідному місті. На фото Марія Медвецька та Олександр Слоневський із картиною “Чорноморський пейзаж”. 2007.

 

 

Акварель Георгія Васильовича Малакова “Доменний цех” (Дніпровський металургійний завод, 1952 рік). Із книги “Георгій Малаков. Життя і творчість” (2016).

 

 

Робота автора Олександра Дришлюка “ДК “Химик” Каменское” (2018, акварель, папір 21х30).

Текст Віктора КУЛЕНКА.